Samen werken aan ontwikkeling
De Spanker is een school voor gespecialiseerd voortgezet onderwijs. We vinden het belangrijk dat leerlingen op hun eigen manier kunnen meedoen in de maatschappij. Om dat doel te bereiken, werken we samen. Met elkaar, met ouders en verzorgers en met ketenpartners. Onze aanpak? Eén leerling, één plan.
Orthopedagogisch maatwerk
Wanneer leerlingen op De Spanker komen, maakt de Commissie voor Begeleiding samen met ouders en verzorgers een ontwikkelplan. Orthopedagogisch maatwerk noemen we dat. Met elkaar creëren we een omgeving waar leerlingen zich thuis voelen, passende ondersteuning krijgen en van betekenis zijn.
- Ontwikkelperspectief bepalen
Het ontwikkelplan zorgt voor structuur. De Commissie voor Begeleiding beschrijft de startsituatie en bepaalt op basis daarvan het ontwikkelperspectief. Wat kan en wil een leerling bereiken? En past daar een uitstroomroute naar een baan, een dagbestedingsplek of vervolgonderwijs bij?
- Voortgang evalueren
Elk jaar wordt de voortgang geëvalueerd. De Commissie voor Begeleiding bespreekt de uitkomsten met leerlingen, ouders en verzorgers en stellen waar nodig het ontwikkelplan bij. Zo zijn de doelen altijd helder, werkt iedereen aan hetzelfde plan en stromen leerlingen uiteindelijk uit naar een plek die bij hen past.
Betrokkenheid na school
Wanneer leerlingen van school gaan, blijven we betrokken. We zorgen voor een goede overdracht naar de gemeente en organiseren terugkomdagen. Ook kijken we in de eerste twee jaar hoe leerlingen zich ontwikkelen. Hebben leerlingen vragen? Dan denken we mee. Samen zetten we ons in voor een mooie toekomst.