Onze leerlingen zijn ingedeeld in vijf verschillende groepen, voornamelijk gebaseerd op hun leeftijd. We willen al onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomstige volwassen bestaan. Op uitstroom naar dagbesteding, een betaalde baan of vervolgonderwijs. Dat streven vormt het uitgangspunt en de basis in onze groepen. Ons onderwijsaanbod is uitgebreid en breed. De uitvoering is bij iedere leerling weer anders, omdat we rekening houden met hun mogelijkheden en zoeken naar een aansluiting bij hun leefwereld. We werken met een portfolio, waarin alle leergebieden uit de kerndoelen voor het speciaal onderwijs van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen aan bod komen.
Met ons portfolio-systeem krijgen leerlingen de verantwoordelijkheid voor drie verschillende portfolio’s: een vakportfolio (de praktijkvakken), een algemeen portfolio (algemeen vormende vakken) en een stageportfolio. Aan het vak- en stageportfolio zijn certificaten gekoppeld die leerlingen tijdens hun schoolloopbaan kunnen halen.
Met dit ‘leerling-volg-jezelf-systeem’ creëren we structuur, duidelijkheid en eigen verantwoordelijkheid (en trots) voor leerlingen en docenten.
Het schooljaar verdelen we in vier blokken. Elk blok starten we en sluiten we af met een gezamenlijke activiteit. Bijvoorbeeld een tentoonstelling of een voorstelling. Dat is een belangrijk onderdeel van ons programma. Het zorgt voor verbondenheid en saamhorigheid.